Welkomstbrief Ambassadeur Jacobi

Ingezonden brief van Ambassadeur Jacobi


Beste Nederlanders in Maleisië,

Met veel genoegen ben ik begin augustus aan de slag gegaan als Nederlandse ambassadeur in Maleisië. De eerste indrukken zijn heel positief. We zijn warm onthaald, hebben al een kleine introductie gehad in de Maleisische cultuur en een stukje van Kuala Lumpur ontdekt.

Azië is mij niet vreemd. Mijn vrouw en ik hebben elkaar leren kennen in Japan en in mijn loopbaan bij het ministerie van Buitenlandse Zaken hebben wij op vier verschillende momenten in Azië gewoond. In voorgaande jaren ben ik onder meer ambassadeur in China en Japan geweest. Zuidoost-Azië is wel nieuw voor ons en we kijken er naar uit dit mooie land te leren kennen.

Zoals bij eerdere plaatsingen leren we daarbij graag de taal. Al begrijp ik inmiddels dat je met Engels ook heel goed uit de voeten kunt in Maleisië hoop ik een begin te maken met Bahasa Malaysia. De eerste woorden zoals het in Maleisië zo belangrijke makan leerden we natuurlijk al in onze eerste dagen!

Nederland en Maleisië hebben een bijzondere relatie die teruggaat tot de 17 e eeuw. Die gedeelde geschiedenis vormt het fundament voor de relatie tussen beide landen vandaag de dag. De handelscijfers tussen onze landen zijn goed en Nederlandse bedrijven vestigen zich graag in Maleisië gezien het gunstige ondernemersklimaat. Ik hoop een verdere bijdrage te kunnen geven aan deze economische relatie evenals aan de politieke en culturele relaties met Maleisië.

Ik ben sinds mijn aankomst uitgebreid bezig met diverse kennismakingsgesprekken, waaronder met diverse Nederlanders. De rest van u zie ik bij gelegenheid vast ook in de nabije toekomst.


Met vriendelijke groet,

Aart Jacobi

Twitter: @AartJacobi

Comments