Opeens was ik voorzitter van de NLV

Opeens was ik voorzitter van de NLV.....


Interviewer: Trui Knijnenburg

In deze nieuwsbrief leren we onze NLV-voorzitter Tom Kral wat beter kennen. Tom, die als student in 2007 stage kwam lopen bij de MDBC, is in 2018 weer neergestreken in KL. Het Maleisië van toen is anders dan dat van nu en ook zijn rollen zijn nu anders. Hoe was zijn leven toen en hoe is het nu?

De eerste keer Maleisië

Tom, toen je hier voor het eerst kwam als stagiair, wat kwam je hier precies doen en waarom werd het toen Maleisië?
Ik was 20 jaar toen ik voor mijn opleiding stage moest lopen. Ik was nog nooit in Azië geweest en het leek me een mooie ervaring om daar stage te lopen. Marco Winter van de MDBC kwam in die periode op de Hanze Hogeschool in Groningen een voorlichting geven over stage lopen in Maleisië en zodoende ben ik hier beland. Ik liep stage bij de MDBC waar ik hielp met het organiseren van evenementen en het plaatsen van Nederlandse studenten bij de MDBC-leden.

Hoe lang heb je hier gewoond/gewerkt en zou je met de kennis van nu weer hetzelfde doen?

De stage duurde 6 maanden en ik vond het echt fantastisch. Ik kwam hier met 3 andere Nederlandse studenten en we belandden via een advertentie in de lokale krant in een nieuwe condo in Brickfields. Die condo was naast Sentral Station en dat vonden we wel handig. Pas toen we hierin waren getrokken, bleek dat we een soort attractie waren, we waren namelijk de enige blanken in de hele wijk. Verder was het echt één groot feest. De helft van de weekenden gingen we op reis naar Thailand, Indonesië, de Maleisische eilanden etc. en de andere helft van de weekenden gingen we het hele weekend op stap en lagen we overdag bij het zwembad bij te komen. Ik was 20 jaar en voelde me echt de koning te rijk en zou het zeker weer doen.

Wat vond je toen versus nu van Maleisië, wat viel je op in positieve en negatieve zin? 

Ik vond Maleisië een mooi land, de inwoners vriendelijk en het eten fantastisch. De negatieve ervaringen waren voornamelijk met taxichauffeurs die nooit op de meter wilden rijden, wat soms op ruzie uitliep. Ook kwam tijdens mijn stage de film Fitna van Geert Wilders uit. Dat resulteerde in een demonstratie voor de ambassade met honderd boze, conservatieve Maleisiërs. Ik woonde hier net een paar weken en ik vond dit geen prettige ervaring.Het probleem met taxichauffeurs is inmiddels opgelost door Grab, het eten is nog steeds fantastisch en nu kun je het eten ook nog eens laten bezorgen. Alles is gewoon wat beter geregeld tegenwoordig. Alleen heb ik wel het gevoel dat Maleisië in die 12 jaar conservatiever is geworden. Dat zie ik ook duidelijk terug in het straatbeeld. Ook ik denk dat er nu niet slechts honderd, maar een paar duizend man voor de ambassade zou staan bij het uitkomen van een film als Fitna.

Heb je wat tips voor studenten die overwegen om hier als stagiair aan de slag te gaan?

In niet-Covid-19 tijden zou ik elke student aanraden om stage te lopen in Maleisië. Je hebt leuke stages, je leert met andere culturen om te gaan, de mensen zijn vriendelijk, het is bijna altijd goed weer, het eten is superlekker, het ligt centraal in Zuidoost-Azië waardoor je makkelijk en goedkoop kunt rondreizen en je kunt goed uitgaan. Vergeleken met je studentenkamer in Nederland woon je hier in grote luxe en het is allemaal ook nog eens relatief goedkoop. Doen dus!

Je bent hier weer geland in april 2018 en hier komen te wonen, kan je daar iets meer over vertellen?

Ik werkte hiervoor bij Diageo in Dubai waar ik leidinggaf aan een team van 45 man. Else-Marike gaf bij LanguageOne les aan Nederlandse kinderen in Dubai en Abu Dhabi. Ik vond Dubai een leuke stad om een tijdje te wonen, maar mijn werk beviel niet goed. Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en ontslag genomen met het idee een wereldreis te maken. Het plan was om elke maand naar een nieuwe stad te vliegen en vanuit daar online te werken en tripjes te maken. De eerste bestemming was Kuala Lumpur waar we 2-3 maanden zouden blijven, maar eenmaal aangekomen zijn we niet meer weggegaan.


Kan je iets vertellen over het werk dat jij en Else-Marike doen….

Else-Marike is eigenlijk de reden dat we in Maleisië zijn gebleven. Zij gaf nadat we uit Dubai vertrokken voor LanguageOne online les. Eenmaal in Maleisië aangekomen bood De Bontekoe Else-Marike een baan aan. Het leek haar heel leuk en we hadden het hier enorm naar ons zin en zijn daarom gebleven. Sinds dit schooljaar is Else-Marike de directrice van Language One Kuala lumpur.
Ik ben Associate Partner bij PRIME, een Big Data Analytics platform voor retailers en toeleveranciers en ik ben verantwoordelijk voor de business development van de Aziatische markt. Daarnaast spendeer ik een groot deel van mijn tijd aan mijn uit de hand gelopen hobby: traden en investeren in financiële markten.

Hoe was het ‘sociale’ leven, voordat jullie lid werden van de NLV en jij plotsklaps voorzitter werd?

Voordat we lid waren van de NLV hadden we een klein groepje vrienden dat bestond uit locals en expats waaronder een paar Nederlanders. Na ons eerste NLV-evenement ging Else-Marike op woensdag hockeyen en daarna zijn we lid geworden van de NLV. Via de NLV leerden we ook veel nieuwe Nederlanders kennen. Inmiddels hebben we via de NLV en de hockey veel nieuwe vrienden gemaakt. Ons sociale leven is er dus zeker op vooruit gegaan sinds we lid zijn geworden.

Kan je in het kort vertellen, hoe je voorzitter werd?

Hiervoor mogen jullie Jolle IJkema bedanken. Ik ging naar mijn tweede NLV-event, de doorstartborrel in maart vorig jaar. Je kon toen aangeven wat je voor de vereniging wilde gaan doen en toen wilde ik aangeven dat ik als groot Ajax-fan wel de voetbalwedstrijden wilde organiseren. Echter, Jolle hoorde me dat zeggen en, ondanks dat we elkaar nog nooit eerder ontmoet hadden, vond hij me wel geschikt als de nieuwe voorzitter. Mijn naam werd toen opgeschreven door het bestuur en een paar dagen later belden zij mij en vroegen of het klopte dat ik de nieuwe voorzitter wilde worden. En zo geschiedde: ik werd op het Oranjefeest ineens aangekondigd als nieuwe voorzitter van de NLV. Iedereen vroeg zich waarschijnlijk af wie die gozer op het podium was, en ik had zelf eigenlijk ook geen idee hoe ik daar was beland. Nogmaals bedankt Jolle! 😊


Wat doe je zoal als voorzitter en is het wat je verwachtte?

Ten eerste probeer ik bij elk NLV-evenement aanwezig te zijn. Daarnaast zit ik bestuursvergaderingen voor, schrijf stukjes voor de nieuwsbrief en de Flits, ga mee naar sponsormeetings, help met het organiseren van events en probeer ik alles in goede banen te laten leiden.Ik zie de NLV als een vrijblijvende gezelligheidsvereniging met Nederlandse tradities die een stukje houvast biedt voor Nederlandse expats. Zo helpen we nieuwe leden met het wegwijs maken in KL, maar bieden we vooral een platform voor Nederlandse gezelligheid, nieuwe hobby’s, maar vooral nieuwe vriendschappen.Ik vind het belangrijk dat er een divers aanbod van activiteiten is voor jong en oud. Dit op het gebied van Sport & Spel, Cultuur & Reizen en Evenementen, allemaal georganiseerd door en voor leden die om de beurt de kar trekken. Het mooiste vind ik dan ook als leden in groten getale naar de evenementen komen en het daar dan enorm naar hun zin hebben. Daar kan ik oprecht van genieten.

In hoeverre heeft het voorzitterschap je leven veranderd?

Drastisch! Haha. Nee, het heeft m’n leven niet veel veranderd behalve dat ik veel nieuwe leuke mensen heb ontmoet en nu wat meer (sociale) verplichtingen heb, maar ik vind het erg leuk om te doen.

Zijn er nog zaken die jij kwijt wilt?

Zonder vrijwilligers geen NLV, dus geef het vooral aan als je een keer wat wilt organiseren. 

Comments