Lekker op de fiets door Kuala Lumpur!


Ontdek authentiek Kuala Lumpur op een Nederlandse Fiets, MikeBikes verzorgt dat als geen ander…..

MikeBikes, is sinds februari 2018 gevestigd in Kuala Lumpur. Maurice en Mike zijn de eigenaars en met hun gemixt Nederlands en lokale team verzorgt MikeBikes 4 verschillende soorten fietstochten door het authentieke hart van Kuala Lumpur. Letterlijk en figuurlijk wordt er tijdens deze ritten geproefd van de culturele uitspattingen, door kennis te maken met authentieke architecturele en smaak explosies. Uit de recensies (TripAdvisor nummer 1 alle outdoor activiteiten) blijkt, dat de fietstochten ontzettend worden gewaardeerd en dat de lokale gidsen met hun kennis van de cultuur een zeer belangrijke rol in spelen. 

De schoonheid van Kuala Lumpur, wordt door ons Expats zeker gewaardeerd, maar in hoeverre kennen we het? MikeBikes biedt ons nu de mogelijkheid om voor een speciale ‘expat prijs’ (wel kortingen tot 25%), de stad echt te gaan verkennen.

En natuurlijk zijn we ook benieuwd naar wie Maurice nu eigenlijk is, waarom hij doet wat hij nu doet. Hieronder in een interview maken we verder kennis met Maurice.

Maurice, wat liet je achter, toen je dit avontuur aanging met het opzetten van MikeBikes?
Mijn dochters….
Allereerst zag ik mijn 3 dochters toch al wat minder, de laatste jaren. Ze wonen al jaren in Groningen en ik woonde in Limburg. We waren al wat gewend wat betreft reizen, om elkaar te kunnen ontmoeten. Alhoewel … dan zijn de Nederlandse afstanden toch net iets beter te doen dan om vanuit Maleisië heen en terug naar Groningen te reizen. 
Ten tweede mijn werk…
Daarnaast was ik meer dan 25 jaren werkzaam als fysiotherapeut en manueeltherapeut. Het is de bedoeling om naast MikeBikes gedeeltelijk het beroep van therapeut weer op te pakken.

Waarom MikeBikes en waarom hier in KL?
Mike ontmoette in 2015 de minister van Tourism, Arts and Culture Malaysia tijdens zijn vakantie in Azië. Er was meteen een klik met hem en hij vroeg Mike of het mogelijk was dat er in KL een bedrijf fietstours zou kunnen organiseren voor toeristen. Mike vroeg me wat ik ervan vond en ik had er meteen oren naar om dat te onderzoeken. We zagen direct veel potentie in deze dienstverlening. Dit vanuit de kernwaarden; Veiligheid eerst, hospitality & gastheerschap.

We hebben vervolgens een businessplan gemaakt vanuit deze kernwaarden, waarin we vanuit ‘Kracht door Samenwerking’ 25 Nederlandse en Maleisisiche bedrijven aan MikeBikes mochten verbinden door het adopteren cq sponsoren van een oranje uniek MikeBike’s fiets.

Waar liep je zoal tegenaan t het opzetten van MikeBikes?
Qua regelgeving? 
Ja, dat allemaal uitvissen bleek best lastig naast de baan als manueeltherapeut in Nederland. Je hebt te maken met tijdsverschil, Maleisisch-Engelse taal, andere cultuur en een hele andere business. We hebben er dan ook 2 jaren gedaan over de voorbereiding en zijn regelmatig op en neer gereisd. De voorbereiding is dan ook heel gedegen. De work permit heeft uiteindelijk zeer lang geduurd toen ik al hier was … Een local heeft me hiermee geholpen en die had er al moeite mee om alles te begrijpen.

Qua veiligheid bieden in de fietsroutes in een stad waar ze geen fietsers gewend zijn. Hoe heb je de routes gevonden? 
We hebben een prima samenwerking met Cycling KL die al jaren bestaat. Met de oprichter, Jeffrey Lim, hadden we meteen een goed contact. Hij heeft ons wegwijs gemaakt. Cycling KL had al een Cycling Map gemaakt en in de afgelopen jaren geüpdatet. Deze organisatie heeft DBKL geadviseerd waar de blauwe fietspaden zouden moeten komen. We hebben in de voorbereidingsfase (voor 2018) veel met hem gefietst in de weken dat we in KL waren. Geconnect met heritage en interessante plekken en gebouwen en diverse routes voor verschillende tours ontworpen. Daarna nog talloze keren gefietst op diverse tijdstippen. Je moet natuurlijk rekening houden met verkeersdrukte en allerlei (variabele) factoren inzichtelijk krijgen.

Hoe vond jij je (lokale) personeel (mensen die zowel goed kunnen fietsen en ook qua kennis op de hoogte zijn)? 
Via onze lokale contacten waren we in staat om een database van gelicenseerde tour guides op te zetten en vervolgens aan ons te binden. We hebben een sollicitatieprocedure gemaakt die elke gids heeft doorlopen. Daarna krijgen ze training in gidsen op de fiets qua veiligheid (dat staat voorop) en praktische zaken.  We hebben zowel gelicenseerde gidsen (het overgrote deel) als niet-gelicenseerde gidsen. Deze laatsten geven we een incentive om de tour guide cursus (Ministry of Tourism, Arts and Culture) te volgen en gelicenseerd te worden.

En de eettentjes….. het kennismaken met de culturele rijkdom, hoe is dat in zijn werk gegaan? 
Wat betreft de lokale restaurantjes is natuurlijk belangrijk op welk moment in de tour, wat kan men eten, kwaliteit, is het hygiënisch, zijn er schone toiletten, kun je de fietsen parkeren, zijn er voldoende tafels en stoelen, zijn ze alle dagen open? Allemaal belangrijke vragen die beantwoord moeten worden en afgewogen of we ze opnemen in de tour.
Deze restaurantjes dienen wederom vanuit onze kernwaarden te werken; Gastheerschap en hospitality. Wat verwachten we dan: schone toiletten, schone tafels, schoon bestek en zeer behulpzaam personeel. We informeren hen telkens hoe laat de aantal gasten met de gids(en) bij het restaurant aankomen. 
De Pitstop Foodie Tour met velerlei varianten in culturele hapjes is wel een speciale tour met eten. De lokale gerechten, Maleisisch, Chinese en Indiase keuken, moeten smaakvol, variatierijk, niet in te grote porties zijn en de lokatie en openingstijden van de restaurants zijn erg belangrijk. In het algemeen is een goed representatief restaurant vinden een uitdaging, die we tot nog toe wel tot tevredenheid hebben kunnen invullen.

Vertel iets meer over je organisatie en je team?
Onze tours worden begeleid door enthousiaste lokale freelance gidsen, zij zijn het visitekaartje van MikeBikes. We hebben er 18, waarvan 3 dames. Het is een gemengde lokale club; er zijn Maleisiërs, Chinese en Indiase gidsen. Allemaal spreken ze vloeiend Engels, kunnen ze op een veilige manier de fietstour leiden (ze worden daarin getraind), hebben veel en gedetailleerde kennis qua cultuur, historie en politiek, over hun stad en land. Ze zijn allen gepassioneerd om te fietsen en de gasten per fiets KL te tonen. 
Daarnaast hebben we 2 expat Nederlandssprekende dames die MikeBikes ondersteunen in financiële administratie, bezetting kantoor, marketing en andere nuttige bezigheden vervullen om de gidsen optimaal hun werk te laten doen. 
Mike is 4 x per jaar telkens 4 weken hier. In Nederland verzorgt hij de marketing van MikeBikes en als hij hier is kijken we kritisch hoe processen geoptimaliseerd kunnen worden. Ik doe met name het operationele gedeelte van MikeBikes, werk mee in de uitvoering om te faciliteren en coördineer dat. Uiteindelijk gaat het erom dat de gidsen in een leuke sfeer en fijne omstandigheden hun werk optimaal kunnen doen. De staff verbindt en faciliteert met name de gasten met de gidsen.




Hoeveel fietstochten kan je gemiddeld (voordat de Corona crisis uitbrak) per week doen? 
We kunnen 28 tours wekelijks aanbieden. Inmiddels gemiddeld hebben we 20 – 25 tours per week We hebben standaard tours, privé tours en custom made tours (picknick bv).

Er is een keuze uit 4 verschillende tochten en elke tocht duurt gemiddeld 4 uur, welke tocht is het meest populair en waarom? 
De meest populaire zijn The Best of Kuala Lumpur Classic en Kuala Lumpur Sunset and Night tour. In deze tours fietsen we door 8 verschillende gebieden. Er zitten lokale maaltijden en drankjes bij, een tempelbezoek en je bezoekt de oude markt in Chow Kit waar je ook getrakteerd wordt op lokaal fruit door de gids. De gidsen geven bij elke stop uitleg over de plek of bv over het fruit. Gasten geven aan dat de Classic tour uiterst geschikt is om je te oriënteren in de stad en de Sunset uniek is door het kleurenpallet en de sfeer. Beide tours zijn zeer gemakkelijk om te fietsen. Er fietsen vaak kinderen in zitjes mee of op kinderfietsen.  



Waar loop je zoal tegenaan…..? Wat doe je bijvoorbeeld bij een regenbui en als iemand een lekke band krijgt? 
Tja … regenbuitjes horen erbij. De gidsen hebben een reservetas met allerlei reservemateriaal zoals ponchos en binnenbanden die snel erop gelegd kunnen worden als er een lek bandje is. Indien het voor de start van de tour regent dan wachten we. In de meeste gevallen kunnen we van start gaan. Het is ook zo dat de meeste mensen het geen probleem vinden om - als het tijdens de tour begint te regenen - door te fietsen na een eventuele stop tijdens een harde bui. De gids is zo flexibel dat hij bv stopt en schuilt, je dan een drankje aanbiedt en vertelt over de stad. De tour gaat daarna weer gewoon verder. De mensen komen altijd enthousiast terug.

Wat is het ‘raarste’/gekste’ waar je tot nu toe tegenaan bent gelopen?
Eigenlijk het leukst: Mijn eigen fiets (zie foto) is een keer onder mijn neus gestolen in Chow Kit. Ik vertelde een gids wat er gebeurd was en hij heeft foto’s van de fiets op FB geplaatst met een oproep om te kijken en reageren als iemand de fiets zou zien. Jaja … en inderdaad; twee dagen later een reactie van iemand van zijn fietsgroep. Hij had een fiets gezien lijkend op die van mij en de fiets stond te koop op FB! Grrr .. Inderdaad het was mijn fiets!
Door een andere gids dezelfde dag een afspraak gemaakt om de (mijn!) aangeboden fiets te kopen zodat ze geen argwaan kregen. Afgesproken bij één of ander wazig busstation om 20:00 uur. Half uurtje van tevoren was ik aanwezig met de gids. We zouden het als volgt aanpakken: Hij zou wachten totdat de man of mannen kwamen met de fiets. Ik zat verstopt tussen de geparkeerde auto’s en zou tevoorschijn komen als de fiets er was en de gids het gesprek zou beginnen. Zo gezegd, zo gedaan. Om 20:00 (wonderbaarlijk voor Maleisiërs op tijd!) kwam er iemand met een fiets aanlopen. Hoewel ik de lenzen niet in had, kon ik mijn fiets zien en zelfs ruiken …
Ik benaderde hem van achter en tikte hem op de schouder en zei “this is my bike” (hahaha achteraf). Toen hij zich omdraaide zag ik dat het een jong broekie was. “Yes, yes, it’s your bike’ zei hij meteen. Er viel niets te boksen. Vanzelfsprekend nog een preek gegeven (zoals ik die vroeger ook gekregen heb hahaha) dat hij dat niet meer moet doen en de fiets gepakt, ingeladen en terug naar kantoor. Achteraf hilarisch natuurlijk, maar volgende keer sluit ik mijn fiets toch maar af, ook al zit ik op 3 meter er vandaan.


Verder is er een buitenlandse mevrouw geweest die op hakken van 15 cm een tour heeft gefietst, haha. Best knap!

Wie zijn jullie gasten, uit welke landen komen zij zoal? 
Europa en dan bovenaan staat Nederland (85%), Belgen, Denen, Zweden, Engelsen, Duitsters, enz. Afgelopen half jaar is er een duidelijke toename te zien van Australiërs & Amerikanen.

Fietsen in de stad, is echt iets Nederlands. Laat je niet Nederlandse gasten een test fietsrondje afleggen? Hoe gaat dat zoal in zijn werk, ‘who is fit to cycle’? 
Het inschatten van de fitheid is de verantwoordelijkheid van ieder voor zich. Bij de FAQ staan wel overwegingen die je in acht dient te nemen. Voor de start van elke tour geeft de gids duidelijke instructies over het gebruik van de fiets en het verkeer in Kuala Lumpur. Iedereen fietst van tevoren één of meerdere ronden, zodat de mensen wennen aan de fiets, remmen, sturen, versnellingen, enz. De gids schat op dat moment in of de balans voldoende is en iedereen beheerst kan stoppen. Blijkt dat iemand niet capabel is, om veilig te fietsen wordt de fietstocht afgeraden en ontvangt de gast zijn geld terug. Dit is een aantal keren voorgekomen, met name mensen uit India kunnen zichzelf nog wel eens overschatten als het gaat om fietservaring en -balans.

Wat zijn je plannen voor de toekomst?
Onze droom is een substantiële bijdrage te leveren aan de lokale gemeenschap door het fietsen breed in te zetten als vervoersmiddel. Je bent flexibel op de fiets en het is een uitstekend transportmiddel. Daarbij hebben we als uitgangspunt dat de eigen culturele identiteit bewaard dient te blijven. 40 jaren geleden waren fietsen normaal voor het toenmalige straatbeeld. We hopen dat dit terugkomt. Er zijn al bewegingen in KL die fietsen stimuleert, zoals de car free morning die van 1 x naar 2 x maandelijks is gegaan. Er zijn fietspaden gekomen. Er zijn veel kleine fietsgroepjes. We zijn van mening om dat de minste ongelukken gebeuren als je het rustig en verantwoord gecontroleerd uitbreidt. Voor e-bikes is het nog te vroeg. Over een tandem denken we na. Het is altijd wikken en wegen. We willen graag dat iedereen de stad per fiets kan verkennen. Inclusief mensen met beperkingen, zoals blinden of minder validen. Dat zijn wel items waar we naar toe willen werken. Echter het is een proces en daarnaast hebben we social goals die we ook vervullen. Alles dient vanuit de revenues van de tour gefinancierd te worden.

Het ministerie van Tourism heeft ons gevraagd uit te breiden naar andere steden binnen Malaysia, zoals Melaka, Penang en Langkawi. Ze zijn zeer tevreden met de kwaliteit en de reviews van gasten op
TripAdvisor. Mike en ik geven steeds aan dat we dezelfde kwaliteit elders in Malaysia ook willen bieden. Daar is het nu concreet nog te vroeg voor. We zijn wel ermee bezig. Kuala Lumpur moet echter een stevig fundament zijn, voordat we gaan uitbreiden.

Is er nog iets wat je aan ons kwijt wilt, waarnaar ik niet heb gevraagd?
Ja er zijn 2 zaken die ik graag onder de aandacht wil brengen, waarvoor MikeBikes zich volledig inzet:
Ten eerste hebben we via ons Cycling School project een samenwerking met een grote sociale werkplaats (mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt) in Nederland die tweedehands kinderfietsen helemaal opknapt. Ze spuiten deze in onze oranje kleur en KLM vervoert deze naar Kuala Lumpur. Vervolgens zetten we deze fietsen in bij sociaal zwakkere families via de vluchtelingenschool. We financieren dit allemaal via de inkomsten van onze tours.
Het andere punt: De COVID-19 heeft geleid tot een flinke impact bij iedereen. De kans dat de toeristenindustrie en daarmee onze freelance gidsen één van de laatste schakels zijn om ervan te herstellen is zeer groot. Het is zeer waarschijnlijk dat eerst de lokale en regionale economie op gang moet komen voordat er weer toeristen toegelaten worden. Om de periode op te vangen voor de gidsen hopen we de expats en bedrijven te stimuleren om met MikeBikes een tour te fietsen. Bedrijven kunnen de tour zelfs gebruiken voor hun Corporate Social Responsibility (CSR) en als Team Building uitje. We hebben voor deze periode een speciale strippenkaartactie! De korting van de strippenkaartactie is gigantisch! We hebben er vertrouwen in want in 2 jaren tijd zaten meer dan 7500 mensen tevreden op de fiets! Bekijk een tour!

Speciale strippenkaart actie
Koop een 5 strippenkaart voor RM850 met 15% discount (normaal RM995).
Koop een 10 strippenkaart voor RM1500 met 25% discount (normaal RM1990).
Elke strip geldt voor één persoon vanaf 7 jaar en ouder. Kinderen tussen 0 en 6 jaar kunnen gratis meefietsen.

Hoe?
      Bestel één of meerdere strippenkaart(en) door een mailbericht te sturen naar info@mikebikes.my
      Je ontvangt van ons een bevestigingsmail met de factuur.
      De gewenste fietstour kun je online boeken op onze website: www.mikebikes.my
Bij het vakje Organisatie: MikeBikes’ Friends 2020 vermelden.
      Reserveer voor minimaal 2 strippen per boeking.
      De strippenkaart ontvangt u op ons kantoor vlak voordat uw geboekte tour van start gaat.



Comments