Ontdek
authentiek Kuala Lumpur op een Nederlandse Fiets, MikeBikes verzorgt dat als
geen ander…..
MikeBikes, is sinds februari
2018 gevestigd in Kuala Lumpur. Maurice en Mike zijn de
eigenaars en met hun gemixt Nederlands en lokale team
verzorgt MikeBikes 4 verschillende soorten
fietstochten door het authentieke hart van Kuala Lumpur. Letterlijk
en figuurlijk wordt er tijdens deze ritten geproefd van de culturele
uitspattingen, door kennis te maken met authentieke architecturele en smaak
explosies. Uit de recensies (TripAdvisor nummer 1 alle outdoor activiteiten)
blijkt, dat de fietstochten ontzettend worden gewaardeerd en dat de lokale
gidsen met hun kennis van de cultuur een zeer belangrijke rol in spelen.
De schoonheid van
Kuala Lumpur, wordt door ons Expats zeker gewaardeerd, maar in hoeverre kennen
we het? MikeBikes biedt ons nu de
mogelijkheid om voor een speciale ‘expat prijs’ (wel kortingen tot 25%), de
stad echt te gaan verkennen.
En natuurlijk zijn
we ook benieuwd naar wie Maurice nu eigenlijk is, waarom hij doet wat hij nu
doet. Hieronder in een interview maken we verder kennis met Maurice.
Maurice, wat
liet je achter, toen je dit avontuur aanging met het opzetten van MikeBikes?
Mijn dochters….
Allereerst zag ik
mijn 3 dochters toch al wat minder, de laatste jaren. Ze wonen al jaren in
Groningen en ik woonde in Limburg. We waren al wat gewend wat betreft reizen,
om elkaar te kunnen ontmoeten. Alhoewel … dan zijn de Nederlandse afstanden
toch net iets beter te doen dan om vanuit Maleisië heen en terug naar Groningen
te reizen.
Ten tweede mijn
werk…
Daarnaast was ik
meer dan 25 jaren werkzaam als fysiotherapeut en manueeltherapeut. Het is de
bedoeling om naast MikeBikes gedeeltelijk het beroep van therapeut weer op te
pakken.
Waarom MikeBikes en waarom hier
in KL?
Mike ontmoette in
2015 de minister van Tourism, Arts and Culture Malaysia tijdens zijn vakantie
in Azië. Er was meteen een klik met hem en hij vroeg Mike of het mogelijk was
dat er in KL een bedrijf fietstours zou kunnen organiseren voor toeristen. Mike
vroeg me wat ik ervan vond en ik had er meteen oren naar om dat te onderzoeken.
We zagen direct veel potentie in deze dienstverlening. Dit vanuit de
kernwaarden; Veiligheid eerst, hospitality & gastheerschap.
We hebben vervolgens
een businessplan gemaakt vanuit deze kernwaarden, waarin we vanuit ‘Kracht door
Samenwerking’ 25 Nederlandse en Maleisisiche bedrijven aan MikeBikes mochten
verbinden door het adopteren cq sponsoren van een oranje uniek MikeBike’s fiets.
Waar liep je
zoal tegenaan t het opzetten van MikeBikes?
Qua
regelgeving?
Ja, dat allemaal
uitvissen bleek best lastig naast de baan als manueeltherapeut in Nederland. Je
hebt te maken met tijdsverschil, Maleisisch-Engelse taal, andere cultuur en een
hele andere business. We hebben er dan ook 2 jaren gedaan over de
voorbereiding en zijn regelmatig op en neer gereisd. De voorbereiding
is dan ook heel gedegen. De work permit heeft uiteindelijk zeer lang geduurd
toen ik al hier was … Een local heeft me hiermee geholpen en die had er al
moeite mee om alles te begrijpen.
Qua
veiligheid bieden in de fietsroutes in een stad waar ze geen fietsers gewend
zijn. Hoe heb je de routes gevonden?
We hebben een
prima samenwerking met Cycling KL die al jaren bestaat. Met de oprichter,
Jeffrey Lim, hadden we meteen een goed contact. Hij heeft ons wegwijs gemaakt.
Cycling KL had al een Cycling Map gemaakt en in de afgelopen jaren geüpdatet.
Deze organisatie heeft DBKL geadviseerd waar de blauwe fietspaden zouden moeten
komen. We hebben in de voorbereidingsfase (voor 2018) veel met hem gefietst in
de weken dat we in KL waren. Geconnect met heritage en interessante plekken en
gebouwen en diverse routes voor verschillende tours ontworpen. Daarna nog
talloze keren gefietst op diverse tijdstippen. Je moet natuurlijk rekening
houden met verkeersdrukte en allerlei (variabele) factoren inzichtelijk
krijgen.
Hoe vond jij je
(lokale) personeel (mensen die zowel goed kunnen fietsen en ook qua kennis op
de hoogte zijn)?
Via onze lokale
contacten waren we in staat om een database van gelicenseerde tour guides op te
zetten en vervolgens aan ons te binden. We hebben een sollicitatieprocedure
gemaakt die elke gids heeft doorlopen. Daarna krijgen ze training in gidsen op
de fiets qua veiligheid (dat staat voorop) en praktische zaken. We hebben
zowel gelicenseerde gidsen (het overgrote deel) als niet-gelicenseerde gidsen.
Deze laatsten geven we een incentive om de tour guide cursus (Ministry of
Tourism, Arts and Culture) te volgen en gelicenseerd te worden.
En de
eettentjes….. het kennismaken met de culturele rijkdom, hoe is dat in zijn werk
gegaan?
Wat betreft de
lokale restaurantjes is natuurlijk belangrijk op welk moment in de tour, wat
kan men eten, kwaliteit, is het hygiënisch, zijn er schone toiletten, kun je de
fietsen parkeren, zijn er voldoende tafels en stoelen, zijn ze alle dagen open?
Allemaal belangrijke vragen die beantwoord moeten worden en afgewogen of we ze
opnemen in de tour.
Deze restaurantjes
dienen wederom vanuit onze kernwaarden te werken; Gastheerschap en hospitality.
Wat verwachten we dan: schone toiletten, schone tafels, schoon bestek en zeer
behulpzaam personeel. We informeren hen telkens hoe laat de aantal gasten met
de gids(en) bij het restaurant aankomen.
De Pitstop Foodie
Tour met velerlei varianten in culturele hapjes is wel een speciale
tour met eten. De lokale gerechten, Maleisisch, Chinese en Indiase keuken,
moeten smaakvol, variatierijk, niet in te grote porties zijn en de lokatie en
openingstijden van de restaurants zijn erg belangrijk. In het algemeen is
een goed representatief restaurant vinden een uitdaging, die we tot nog toe wel
tot tevredenheid hebben kunnen invullen.
Vertel iets meer
over je organisatie en je team?
Onze tours worden
begeleid door enthousiaste lokale freelance gidsen, zij zijn het visitekaartje
van MikeBikes. We hebben er 18, waarvan 3 dames. Het is een gemengde lokale
club; er zijn Maleisiërs, Chinese en Indiase gidsen. Allemaal spreken ze
vloeiend Engels, kunnen ze op een veilige manier de fietstour leiden
(ze worden daarin getraind), hebben veel en gedetailleerde kennis qua
cultuur, historie en politiek, over hun stad en land. Ze zijn allen
gepassioneerd om te fietsen en de gasten per fiets KL te tonen.
Daarnaast hebben
we 2 expat Nederlandssprekende dames die
MikeBikes ondersteunen in financiële administratie, bezetting
kantoor, marketing en andere nuttige bezigheden vervullen om de
gidsen optimaal hun werk te laten doen.
Mike is 4 x per
jaar telkens 4 weken hier. In Nederland verzorgt hij de marketing van MikeBikes
en als hij hier is kijken we kritisch hoe processen geoptimaliseerd kunnen
worden. Ik doe met name het operationele gedeelte van MikeBikes, werk mee in de
uitvoering om te faciliteren en coördineer dat. Uiteindelijk gaat het erom dat
de gidsen in een leuke sfeer en fijne omstandigheden hun werk optimaal kunnen
doen. De staff verbindt en faciliteert met name de gasten met de
gidsen.
Hoeveel
fietstochten kan je gemiddeld (voordat de Corona crisis uitbrak) per week doen?
We kunnen 28 tours
wekelijks aanbieden. Inmiddels gemiddeld hebben we 20 – 25 tours per week We
hebben standaard tours, privé tours en custom made tours (picknick bv).
Er is een keuze
uit 4 verschillende tochten en elke tocht duurt gemiddeld 4 uur, welke tocht is
het meest populair en waarom?
De meest populaire
zijn The Best of Kuala Lumpur Classic en Kuala Lumpur Sunset and Night tour. In
deze tours fietsen we door 8 verschillende gebieden. Er zitten lokale
maaltijden en drankjes bij, een tempelbezoek en je bezoekt de oude
markt in Chow Kit waar je ook getrakteerd wordt op lokaal fruit door de gids.
De gidsen geven bij elke stop uitleg over de plek of bv over het fruit. Gasten
geven aan dat de Classic tour uiterst geschikt is om je te oriënteren in de stad
en de Sunset uniek is door het kleurenpallet en de sfeer. Beide tours zijn
zeer gemakkelijk om te fietsen. Er fietsen vaak kinderen in zitjes
mee of op kinderfietsen.
Waar loop je
zoal tegenaan…..? Wat doe je bijvoorbeeld bij een regenbui en als iemand een
lekke band krijgt?
Tja … regenbuitjes horen
erbij. De gidsen hebben een reservetas met allerlei reservemateriaal zoals
ponchos en binnenbanden die snel erop gelegd kunnen worden als er een
lek bandje is. Indien het voor de start van de tour regent dan wachten we. In
de meeste gevallen kunnen we van start gaan. Het is ook zo dat de
meeste mensen het geen probleem vinden om - als het tijdens de tour
begint te regenen - door te fietsen na een eventuele stop tijdens een
harde bui. De gids is zo flexibel dat hij bv stopt en schuilt, je dan
een drankje aanbiedt en vertelt over de stad. De tour gaat daarna
weer gewoon verder. De mensen komen altijd enthousiast terug.
Wat is het
‘raarste’/gekste’ waar je tot nu toe tegenaan bent gelopen?
Eigenlijk het leukst: Mijn eigen fiets (zie foto) is een keer onder mijn
neus gestolen in Chow Kit. Ik vertelde een gids wat er gebeurd was en hij heeft
foto’s van de fiets op FB geplaatst met een oproep om te kijken en reageren als
iemand de fiets zou zien. Jaja … en inderdaad; twee dagen later een
reactie van iemand van zijn fietsgroep. Hij had een fiets gezien lijkend op die
van mij en de fiets stond te koop op FB! Grrr .. Inderdaad het was mijn fiets!
Door een andere gids dezelfde dag een afspraak gemaakt om de (mijn!)
aangeboden fiets te kopen zodat ze geen argwaan kregen. Afgesproken bij één of
ander wazig busstation om 20:00 uur. Half uurtje van tevoren was ik aanwezig
met de gids. We zouden het als volgt aanpakken: Hij zou wachten totdat de man
of mannen kwamen met de fiets. Ik zat verstopt tussen de geparkeerde auto’s en
zou tevoorschijn komen als de fiets er was en de gids het gesprek zou beginnen.
Zo gezegd, zo gedaan. Om 20:00 (wonderbaarlijk voor Maleisiërs op tijd!) kwam
er iemand met een fiets aanlopen. Hoewel ik de lenzen niet in had, kon ik mijn
fiets zien en zelfs ruiken …
Ik benaderde hem van achter en tikte hem op de schouder en zei “this is
my bike” (hahaha achteraf). Toen hij zich omdraaide zag ik dat het een jong
broekie was. “Yes, yes, it’s your bike’ zei hij meteen. Er viel niets te boksen.
Vanzelfsprekend nog een preek gegeven (zoals ik die vroeger ook gekregen heb
hahaha) dat hij dat niet meer moet doen en de fiets gepakt, ingeladen en terug
naar kantoor. Achteraf hilarisch natuurlijk, maar volgende keer sluit ik mijn
fiets toch maar af, ook al zit ik op 3 meter er vandaan.
Verder is er een
buitenlandse mevrouw geweest die op hakken van 15 cm een tour heeft gefietst,
haha. Best knap!
Wie zijn jullie
gasten, uit welke landen komen zij zoal?
Europa en dan
bovenaan staat Nederland (85%), Belgen, Denen, Zweden, Engelsen, Duitsters,
enz. Afgelopen half jaar is er een duidelijke toename te zien van
Australiërs & Amerikanen.
Fietsen in de
stad, is echt iets Nederlands. Laat je niet Nederlandse gasten een test
fietsrondje afleggen? Hoe gaat dat zoal in zijn werk, ‘who is fit to cycle’?
Het inschatten van
de fitheid is de verantwoordelijkheid van ieder voor zich. Bij de FAQ staan wel
overwegingen die je in acht dient te nemen. Voor de start van elke tour geeft
de gids duidelijke instructies over het gebruik van de fiets en het verkeer in
Kuala Lumpur. Iedereen fietst van tevoren één of meerdere ronden, zodat de
mensen wennen aan de fiets, remmen, sturen, versnellingen, enz. De gids schat
op dat moment in of de balans voldoende is en iedereen beheerst kan stoppen.
Blijkt dat iemand niet capabel is, om veilig te fietsen wordt de fietstocht
afgeraden en ontvangt de gast zijn geld terug. Dit is een aantal keren
voorgekomen, met name mensen uit India kunnen zichzelf nog wel eens
overschatten als het gaat om fietservaring en -balans.
Wat zijn je
plannen voor de toekomst?
Onze droom is een
substantiële bijdrage te leveren aan de lokale gemeenschap door het fietsen
breed in te zetten als vervoersmiddel. Je bent flexibel op de fiets en het is
een uitstekend transportmiddel. Daarbij hebben we
als uitgangspunt dat de eigen culturele identiteit bewaard dient te
blijven. 40 jaren geleden waren fietsen normaal voor het toenmalige
straatbeeld. We hopen dat dit terugkomt. Er zijn al bewegingen in KL die
fietsen stimuleert, zoals de car free morning die van 1 x naar 2
x maandelijks is gegaan. Er zijn fietspaden gekomen. Er
zijn veel kleine fietsgroepjes. We zijn van mening om dat de minste
ongelukken gebeuren als je het rustig en verantwoord gecontroleerd
uitbreidt. Voor e-bikes is het nog te vroeg. Over een tandem denken we na. Het
is altijd wikken en wegen. We willen graag dat iedereen de stad per fiets kan
verkennen. Inclusief mensen met beperkingen, zoals blinden of minder
validen. Dat zijn wel items waar we naar toe willen werken. Echter het is een
proces en daarnaast hebben we social goals die we ook vervullen. Alles dient
vanuit de revenues van de tour gefinancierd te worden.
Het ministerie van Tourism heeft ons gevraagd uit te breiden naar andere steden binnen Malaysia, zoals Melaka, Penang en Langkawi. Ze zijn zeer tevreden met de kwaliteit en de reviews van gasten op TripAdvisor. Mike en ik geven steeds aan dat we dezelfde kwaliteit elders in Malaysia ook willen bieden. Daar is het nu concreet nog te vroeg voor. We zijn wel ermee bezig. Kuala Lumpur moet echter een stevig fundament zijn, voordat we gaan uitbreiden.
Is er nog iets wat je aan ons
kwijt wilt, waarnaar ik niet heb gevraagd?
Ja er zijn 2 zaken die
ik graag onder de aandacht wil brengen, waarvoor MikeBikes zich volledig inzet:
Ten eerste hebben we via
ons Cycling School project een samenwerking met een grote sociale werkplaats
(mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt) in Nederland die tweedehands kinderfietsen
helemaal opknapt. Ze spuiten deze in onze oranje kleur en KLM vervoert deze
naar Kuala Lumpur. Vervolgens zetten we deze fietsen in bij sociaal zwakkere
families via de vluchtelingenschool. We financieren dit allemaal via de
inkomsten van onze tours.
Het andere punt: De
COVID-19 heeft geleid tot een flinke impact bij iedereen. De kans dat de
toeristenindustrie en daarmee onze freelance gidsen één van de laatste schakels
zijn om ervan te herstellen is zeer groot. Het is zeer waarschijnlijk dat eerst
de lokale en regionale economie op gang moet komen voordat er weer toeristen
toegelaten worden. Om de periode op te vangen voor de gidsen hopen we de expats
en bedrijven te stimuleren om met MikeBikes een tour te
fietsen. Bedrijven kunnen de tour zelfs gebruiken voor hun
Corporate Social Responsibility (CSR) en als Team Building uitje. We
hebben voor deze periode een speciale strippenkaartactie! De korting van de
strippenkaartactie is gigantisch! We hebben er vertrouwen in want in 2 jaren
tijd zaten meer dan 7500 mensen tevreden op de fiets! Bekijk een tour!
Speciale strippenkaart actie
Koop
een 5 strippenkaart voor RM850 met 15% discount (normaal RM995).
Koop
een 10 strippenkaart voor RM1500 met 25% discount (normaal RM1990).
Elke
strip geldt voor één persoon vanaf 7 jaar en ouder. Kinderen tussen 0 en 6 jaar
kunnen gratis meefietsen.
Hoe?
● Je
ontvangt van ons een bevestigingsmail met de factuur.
Bij het vakje
Organisatie: MikeBikes’ Friends 2020 vermelden.
● Reserveer
voor minimaal 2 strippen per boeking.
● De
strippenkaart ontvangt u op ons kantoor vlak voordat uw geboekte tour van start
gaat.
Comments
Post a Comment