Denken in oplossingen - HJ Jonge Poerink

Denken in oplossingen

Hoe Henk-Jan Jonge Poerink, senior VP bij Besi, de boel draaiende bleef houden gedurende de MCO


Interviewer: Trui Knijnenburg

Ruim 10 jaar wonen Jolande, Henk-Jan en hun 4 kinderen in Kuala Lumpur. Binnen de Nederlanse Gemeenschap en de NLV kennen we Henk-Jan als een ondernemend mens, altijd in voor een activiteit, pro-actief en zeer betrokken. Toen het ‘nieuwe normaal’ zich aankondigde, heeft Henk-Jan op zijn kenmerkende wijze, ervoor gezorgd dat de boel binnen Besi, draaiende bleef.
In een uitdagende tijd, blijvend denken in oplossingen… Hieronder kun je een kijkje nemen in het werkzame leven van Henk-Jan tijdens de MCO.


HJ kan je in het kort zeggen wat de ‘Wereld van Besi’ is, wat maken jullie?

Besi maakt semiconductor equipement die gebruikt wordt voor het realiseren van alle 'slimme' apparaten om ons heen. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld gezichtsherkenning voor mobiele telefoons, maar ook sensoren die ervoor zorgen dat auto's veiliger zijn of meer autonoom kunnen rijden.

Hoe lang werk je al voor dit bedrijf en wat is je rol?

Ik werk nu 10 jaar voor Besi en ben verantwoordelijk voor de wereldwijde operatie, het zwaartepunt van de operatie zit in Azië en de grootste productie locatie zit in Maleisië, vandaar dat ik vanuit Kuala Lumpur werkzaam ben.

Toen de MCO zich aankondigde, waar liep je tegen aan?

Ten eerste het waarborgen van de veiligheid en gezondheid van onze medewerkers en ten tweede het minimaliseren van de business impact voor het bedrijf en de supply chain.  

Wat heb je gedaan om het op te lossen en welke ondersteuning heb je hierbij gehad?

Voor de veiligheid en gezondheid waren we bij Besi in Maleisië goed voorbereid omdat we gebruik konden maken van de ervaring vanuit de productie faciliteit in China. 
Zo is er al vanaf 21 januari een dagelijkse temperatuur check ingevoerd en zijn er ook toen al een zeer grote hoeveelheid gezichtsmaskers, handsanitizers en schoonmaak middelen aangeschaft. 
Ook werd het reizen tussen de Besi bedrijven wereldwijd reeds begin februari stop gezet, maar ook bezoek aan klanten, leveranciers en het ontvangen van gasten werd sterk verminderd. 

Na 17 maart zijn daar alle 1.5 meter afstand maatregelen bijgekomen. Zoals geen fysieke vergaderingen met meer dan drie deelnemers, dragen van maskers in het kantoor, dagelijkse schoonmaak van alle werkplekken, andere inrichting van de kantine, alleen voorverpakte lunches verkopen etc etc, voor alle mensen die niet thuis konden werken. Maar het grootste deel van de medewerkers werkt ook nu nog zo veel mogelijk vanuit huis.

Voor de business impact konden we relatief weer snel beperkt open omdat onze equipement ook gebruikt wordt voor het vervaardigen van de besturing en sensoren in medische apparatuur, zoals bijvoorbeeld ventilators maar ook IC apparatuur. Het was echter nog niet zo eenvoudig om alle leveranciers die ook noodzakelijk zijn, ook weer deels aan het werk te krijgen. Hierbij heb ik veel hulp gehad van Marco Winter van de MDBC maar ook van mensen binnen MIDA. 

Kennis werd gedeeld binnen de Nederlandse Gemeenschap, hoe ging dat in zijn werk?

Ook werd en wordt er nog veel kennis gedeeld in diverse app groepen zoals bijvoorbeeld de Bricklayers maar zelfs ook in de Hockey app. Alle nederlanders helpen elkaar zeg maar om de beschikbare kennis zo snel mogelijk te delen om de business impact te beperken of de veiligheid van de medewerkers te verbeteren. Zeer veel 'best practises' werden op deze manier snel uitgewisseld. Binnen Besi wereldwijd is er vanaf het begin een crisisteam opgezet dat drie keer per week even kort virtueel vergaderd over alle acties die wereldwijd genomen zijn, zodat we er bovenop zitten en van elkaar kunnen leren.

Een hele andere dimensie en relatief nieuw in Maleisie was het thuis werken, hiervoor heeft onze IT afdeling geweldig werk gedaan om in een hele korte tijd meer dan 250 mensen vanuit huis te kunnen laten werken. 
Ik moet zeggen dat ik geweldig trots ben op alle Besi medewerkers daar we als bedrijf niets gemerkt hebben van deze gehele transitie, de performance als bedrijf heeft er geen moment onder geleden. In korte tijd heeft iedereen zich aangepast aan online vergaderen, online team meetings en online town hall meetings en zijn we, net als iedereen denk ik, experts geworden in het gebruik van Webex, Zoom, Google Hang outs, Microsoft teams en alle andere beschikbare tools. Dit thuis werken heeft zelfs voor Besi als bedrijf een positieve impact gehad daar iedereen wereldwijd extra computers, iPads of head sets and iPods heeft aangeschaft om thuis te kunnen werken. Of smart watches en andere gadgets om fit te kunnen blijven tijdens de wereldwijde 'MCO'.
 

Wat is de huidige status quo? Hoe hou je Covid 19 buiten de de deur nu?

Op dit moment werkt nog steeds een groot deel van de mensen vanuit huis, verder houden we alle 1.5 meter regels intact voor de mensen die niet thuis werken, waarbij we wekelijkse verbeteringen doorvoeren op basis van andere best practises, we delen bijvoorbeeld met onze klanten en leveranciers regelmatig alle acties en verbeteringen om zo tot een nog veiligere werkomgeving te komen bij Besi maar ook bij onze toeleveranciers.


Terugkijkend, wat heb je geleerd en wat zou je eventueel anders willen doen?

Ik denk dat het belangrijk is om in tijden van een dergelijke crisis snel besluiten te nemen en zeer snel in de 'actie' modus te komen. Snelheid en flexibiliteit zijn dan zeer belangrijke succesfactoren. Wat denk ik nog beter had gekund is de communicatie naar de medewerkers, klanten en leveranciers, ik denk dat we geleerd hebben dat in deze situatie een bijna 'over' communicatie echt nodig is.


Comments