Denken in oplossingen
Hoe Henk-Jan Jonge Poerink, senior VP bij Besi, de boel draaiende bleef houden gedurende de MCO
Interviewer: Trui Knijnenburg
Ruim 10 jaar wonen Jolande, Henk-Jan en hun 4
kinderen in Kuala Lumpur. Binnen de Nederlanse Gemeenschap en de NLV kennen we
Henk-Jan als een ondernemend mens, altijd in voor een activiteit, pro-actief en
zeer betrokken. Toen het ‘nieuwe normaal’ zich aankondigde, heeft Henk-Jan op
zijn kenmerkende wijze, ervoor gezorgd dat de boel binnen Besi, draaiende
bleef.
In een uitdagende tijd, blijvend denken in
oplossingen… Hieronder kun je een kijkje nemen in het werkzame leven van Henk-Jan tijdens de MCO.
HJ kan je in het kort zeggen wat de ‘Wereld van Besi’ is, wat maken jullie?
Besi maakt semiconductor equipement die
gebruikt wordt voor het realiseren van alle 'slimme' apparaten om ons heen.
Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld gezichtsherkenning voor mobiele telefoons,
maar ook sensoren die ervoor zorgen dat auto's veiliger zijn of meer autonoom
kunnen rijden.
Hoe lang werk je al voor dit bedrijf en wat is je rol?
Ik werk nu 10 jaar voor Besi en ben
verantwoordelijk voor de wereldwijde operatie, het zwaartepunt van de operatie
zit in Azië en de grootste productie locatie zit in Maleisië, vandaar dat ik
vanuit Kuala Lumpur werkzaam ben.
Toen de MCO zich aankondigde, waar liep je tegen aan?
Ten eerste het waarborgen van de veiligheid
en gezondheid van onze medewerkers en ten tweede het minimaliseren van de
business impact voor het bedrijf en de supply chain.
Wat heb je gedaan om het op te lossen en welke ondersteuning heb je hierbij gehad?
Voor de veiligheid en gezondheid waren we
bij Besi in Maleisië goed voorbereid omdat we gebruik konden maken van de
ervaring vanuit de productie faciliteit in China.
Zo is er al vanaf 21 januari
een dagelijkse temperatuur check ingevoerd en zijn er ook toen al een zeer
grote hoeveelheid gezichtsmaskers, handsanitizers en schoonmaak middelen
aangeschaft.
Ook werd het reizen tussen de Besi bedrijven wereldwijd reeds begin
februari stop gezet, maar ook bezoek aan klanten, leveranciers en het ontvangen
van gasten werd sterk verminderd.
Na 17 maart zijn daar alle 1.5 meter afstand
maatregelen bijgekomen. Zoals geen fysieke vergaderingen met meer dan drie
deelnemers, dragen van maskers in het kantoor, dagelijkse schoonmaak van alle
werkplekken, andere inrichting van de kantine, alleen voorverpakte lunches
verkopen etc etc, voor alle mensen die niet thuis konden werken. Maar het
grootste deel van de medewerkers werkt ook nu nog zo veel mogelijk vanuit huis.
Voor de business impact konden we relatief
weer snel beperkt open omdat onze equipement ook gebruikt wordt voor het
vervaardigen van de besturing en sensoren in medische apparatuur, zoals
bijvoorbeeld ventilators maar ook IC apparatuur. Het was echter nog niet zo
eenvoudig om alle leveranciers die ook noodzakelijk zijn, ook weer deels aan
het werk te krijgen. Hierbij heb ik veel hulp gehad van Marco Winter van de
MDBC maar ook van mensen binnen MIDA.
Kennis werd gedeeld binnen de Nederlandse Gemeenschap, hoe ging dat in zijn werk?
Ook werd en wordt er nog veel kennis
gedeeld in diverse app groepen zoals bijvoorbeeld de Bricklayers maar zelfs ook
in de Hockey app. Alle nederlanders helpen elkaar zeg maar om de beschikbare
kennis zo snel mogelijk te delen om de business impact te beperken of de
veiligheid van de medewerkers te verbeteren. Zeer veel 'best practises' werden
op deze manier snel uitgewisseld. Binnen Besi wereldwijd is er vanaf het begin
een crisisteam opgezet dat drie keer per week even kort virtueel vergaderd over
alle acties die wereldwijd genomen zijn, zodat we er bovenop zitten en van
elkaar kunnen leren.

Een hele andere dimensie en relatief nieuw
in Maleisie was het thuis werken, hiervoor heeft onze IT afdeling geweldig werk
gedaan om in een hele korte tijd meer dan 250 mensen vanuit huis te kunnen
laten werken.
Ik moet zeggen dat ik geweldig trots ben op alle Besi medewerkers
daar we als bedrijf niets gemerkt hebben van deze gehele transitie, de
performance als bedrijf heeft er geen moment onder geleden. In korte tijd heeft
iedereen zich aangepast aan online vergaderen, online team meetings en online
town hall meetings en zijn we, net als iedereen denk ik, experts geworden in
het gebruik van Webex, Zoom, Google Hang outs, Microsoft teams en alle andere
beschikbare tools. Dit thuis werken heeft zelfs voor Besi als bedrijf een
positieve impact gehad daar iedereen wereldwijd extra computers, iPads of head
sets and iPods heeft aangeschaft om thuis te kunnen werken. Of smart watches en
andere gadgets om fit te kunnen blijven tijdens de wereldwijde 'MCO'.
Wat is de huidige status quo? Hoe hou je Covid 19 buiten de de deur nu?
Op dit moment werkt nog steeds een groot
deel van de mensen vanuit huis, verder houden we alle 1.5 meter regels intact
voor de mensen die niet thuis werken, waarbij we wekelijkse verbeteringen
doorvoeren op basis van andere best practises, we delen bijvoorbeeld met onze
klanten en leveranciers regelmatig alle acties en verbeteringen om zo tot een
nog veiligere werkomgeving te komen bij Besi maar ook bij onze toeleveranciers.
Terugkijkend, wat heb je geleerd en wat zou je eventueel anders willen doen?
Ik denk dat het belangrijk is om in tijden
van een dergelijke crisis snel besluiten te nemen en zeer snel in de 'actie'
modus te komen. Snelheid en flexibiliteit zijn dan zeer belangrijke succesfactoren. Wat denk ik nog beter had gekund is de communicatie naar de
medewerkers, klanten en leveranciers, ik denk dat we geleerd hebben dat in deze
situatie een bijna 'over' communicatie echt nodig is.
Comments
Post a Comment