Welkom David Naves

Welkom David Naves

Interviewer: Trui Knijnenburg


Een nadere kennismaking met David die de ambassade voor 5 maanden op ad interim basis gaat versterken.

 

Christoph Prommersberger, onze tweede man op de ambassade heeft ons onlangs verlaten voor een posting in Vietnam. David Naves gaat tijdelijk zijn functie overnemen. David werkt al sinds 2010 voor Buitenlandse Zaken waarvoor hij verschillende rollen vervulde, waaronder hoofd van de Economische Afdeling in Ankara (Turkije) en plaatsvervangend consul-generaal in Shanghai. Na zijn plaatsing in Shanghai heeft hij vooral korte tijdelijke opdrachten voor het ministerie gedaan en woonde daarvoor in meer dan 10 landen In dit interview richten we ons op zijn huidige rol en gaan we ook iets meer over de mens achter David te weten komen. 

 

David, we beginnen met een kennismaking (wat achtergrondkenmerken, zodat de lezer je wat kan plaatsen)

Ik ben dit jaar 50 geworden en opgegroeid in Brabant, in Breda. Ik ben getrouwd met Ilse en we hebben een kat Nicky. Ik ben enig kind uit een hecht gezin. Mijn beide ouders werkten in de ‘continue dienst’. Mijn moeder in de gezondheidszorg en mijn vader bij Shell. Dat betekende dat ze ook in de avond en nacht moesten werken en met kerst en andere feestdagen. Ik denk dat dat heeft bijgedragen aan de hechtheid van het gezin want we moesten allemaal flexibel zijn en rekeninghouden met elkaar. Misschien heeft juist dit de basis gelegd voor het feit dat ik prima kan omgaan met een onregelmatig leven.  


Na mijn middelbare school heb ik algemene economie in Tilburg gestudeerd en ben voor het Erasmusprogramma in Ierland aan University College Dublin gaan studeren. Eigenlijk heb ik nooit een goed beeld gehad van wat ik later wilde worden. Diplomaat was in ieder geval nooit in mij opgekomen. Ik heb een brede interesse en wilde me nooit echt in één richting vastleggen. Ik wist wel dat ik veel wilde reizen, iets wat me een enorm gevoel van vrijheid geeft. Ik heb in zowel de private als publieke sector gewerkt. Ik heb commerciële functies gehad, maar ook bij een non-profit congresorganisatie gewerkt. In 2003 ben ik van de Rabobank overgestapt naar het ministerie van Economische Zaken en hield ik me bezig met het toezicht op de Kamers van Koophandel. Daarna kreeg ik binnen het ministerie een meer internationale functie waarvoor ik frequent naar de VS en Canada reisde. Het bleek een mooi opstapje voor mijn loopbaan binnen het ministerie van Buitenlandse Zaken. 


Het jaar van mijn overstap naar het ministerie van Buitenlandse Zaken was tevens het jaar dat ik met Ilse trouwde. Op 24 september vieren we ons 10 jarig jubileum. Op die dag zitten we op meer dan 10.000 km afstand van elkaar. Vorig jaar was ik op mijn huwelijksdag in Sydney, meer dan 16.500 km. Het wordt dus steeds beter. Ik heb een mooie baan, maar die heeft soms ook minder leuke kanten. 

 

Wat was de baan die je vervulde voordat je aan deze uitdaging begon?

Voordat ik naar Kuala Lumpur kwam werkte ik op de ambassade in Jakarta om het bezoek van ons koninklijk paar aan Indonesië voor te bereiden. Zij bezochten dat land in maart van dit jaar, het staatsbezoek aan Indonesië. Sinds 2016, na mijn plaatsing in Shanghai, doe ik korte opdrachten voor het ministerie. In de afgelopen 4 jaar heb ik in Australië, Portugal, Luxemburg, Estland, Groot-Brittannië, Ierland, Turkije, Spanje en recentelijk dus in Indonesië gewerkt. Daartussen heb ik ook nog 6 maanden in Nederland gewerkt, bij Dienst Koninklijk Huis. Ik was daarvoor gedetacheerd vanuit het ministerie. 


En nu word je tijdelijk ‘onze tweede man op de ambassade’, wat trok je aan in deze baan en waarom is dit een ad interim rol?

Tweede man op de ambassade is een mooie baan en Maleisië is een prachtig land om te wonen en werken. Ik hoefde er dus niet lang over na te denken om deze tijdelijke opdracht te accepteren. Het liefst was ik natuurlijk samen met mijn vrouw afgereisd,  maar corona maakte het reizen allemaal wat ingewikkelder. Mijn vrouw heeft in Nederland haar eigen bedrijf. Dat maakt dat ze flexibel is en meestal gaan we samen naar een plaatsing. 


Christoph kreeg de bevestiging van zijn plaatsing net voor de zomervakantie. Daardoor duurt het wervingsproces langer want werven in de zomermaanden heeft weinig zin. De ambassade maakte terecht de inschatting dat in combinatie met de corona-onzekerheden en een groot aantal lopende werkzaamheden het niet wenselijk zou zijn de functie voor enkele maanden niet in te vullen. Vandaar dat ze mij vroegen in te springen. Want de opvolger van Christoph moet natuurlijk zijn of haar functie ook netjes achterlaten en dat zal ook enkele maanden duren. Op deze manier hebben we de mogelijkheid rustig naar een goede opvolger te zoeken.


Wat voor uitdagingen zie je voor je liggen qua werk in de komende tijd?

Gelukkig zijn er de komende periode, voor wat betreft het werk, geen hele grote uitdagingen. De medewerkers op de post zijn flexibel, kundig en hebben zich prima aangepast aan het ‘nieuwe’ werken. De dienstverlening van de ambassade loopt eigenlijk gewoon door. Het zijn de onverwachte externe omstandigheden waar je snel op in moet spelen. Aan het begin van de coronacrisis moesten de collega’s op de ambassade opeens veel meer verzoeken om consulaire bijstand afhandelen en een groot aantal vragen beantwoorden. Maar ondertussen hebben we, door de inzet van alle collega’s, een goed lopend ‘digitaal’ kantoor. 

 

Zijn er speciale zaken die extra de aandacht krijgen, waar liggen de zwaartepunten buiten corona?

Met de collega’s zijn we druk met de voorbereiding van een virtuele handelsmissie. We werken hard aan de opzet van het inhoudelijke programma en de werving van deelnemers zal eind deze maand gaan starten. De voorbereiding van zo’n virtuele missie is best wel even wennen. Normaal regel je voor de inkomende delegatie een hotel en het transport, een zaal voor de evenementen en nodig je lokale bedrijven uit voor matchmaking. Nu is het allemaal veel technischer: digitale verbindingen regelen die voor iedereen werkbaar zijn. Ook heb je last van het tijdsverschil. Als je Nederlandse en Maleisische bedrijven live met elkaar in contact wilt brengen heb je nu maar een beperkt tijdslot beschikbaar. Zeker als we in de wintertijd 7 uur tijdsverschil hebben. Als ambassade hebben we een goede partner gevonden in MDBC. Zij zijn professioneel en vullen hun rol voor de business community goed in.


Alle reguliere, lopende werkzaamheden op het terrein van politiek, economie, consulair, cultuur en natuurlijk onze public diplomacy, hebben allemaal een corona-dimensie. Je moet nadenken hoe je op al deze terreinen het effectiefst kan opereren met de beperkingen die gelden. Informatie halen, brengen en contacten onderhouden. Het verloopt allemaal net iets anders.

 

Binnen de corona context, wat betekent dat qua werk en output?

Het werk blijft op zich hetzelfde. We zetten ons in voor Nederlanders, bedrijven en de brede belangen van Nederland. De doelstellingen blijven hetzelfde en de output ook, zoveel mogelijk. De vorm en het zwaartepunt van het werk verandert door corona echter wel. Ik had het al over de digitalisering. We hebben minder reistijd, maar contact via Zoom, Facetime, Teams, WhatssApp, Webex, Cisco Jabber etc zijn wat mij betreft complexer en minder effectief. Zeker als je met 20 personen in een digitale vergadering zit waarvan je de helft niet ziet. Ook zitten de collega’s niet allemaal op kantoor. Dus even bij elkaar binnenlopen en gezamenlijk lunchen is er niet bij. Dat was in mijn eerste dagen wel wennen. Uitgangspunt blijft dat het werk gedaan moet worden. En gelukkig lukt dat prima.


Voor expats in Malaysia is de ambassade een belangrijke organisatie. Het verbindt tegenwoordig op een meer formele wijze - dan in het verleden - ons met Nederland. De NLV verbindt ook de Nederlanders met elkaar, door het bieden van entertainment en als het kan gedrenkt in een Nederlands sausje. Inmiddels weten wij dat jij ook al hebt deelgenomen aan een van onze activiteiten, de fietstocht. 


Wat vond je ervan?

Ik vond het ontzettend leuk om te doen. Tijdens de tour heb ik veel van de stad gezien en het was uiteraard ook erg leuk om zoveel Nederlanders te leren kennen. Je krijgt gelijk veel tips die me in de weken erna hebben geholpen. Ik kwam bij de NLV omdat ik de  eerste zaterdag dat ik in KL was, een fietstocht deed bij MikeBikes. Tijdens de tour hoorde ik van Maurice dat er nog plaats was in de fietstour van de NLV de week erop. En aangezien het een andere route zou worden, ben ik snel lid van NLV geworden en heb ik me voor die fietstour aangemeld. 

 

Hoe sta je tegenover organisaties als de NLV?

Ik heb ondertussen in veel landen gewoond en ervaren dat voor nieuwkomers een Nederlandse vereniging ideaal is voor een zachte landing. Je leert andere Nederlanders kennen. Dat is gezellig maar vooral nuttig om de noodzakelijke tips & tricks te horen die je goed kunt gebruiken als je start in een land. Ik maak zelf altijd snel contact met de Nederlandse vereniging wanneer ik tijdelijk in een land ga wonen en werken. Ik denk dat een Nederlandse vereniging samen met de ambassade en een Nederlandse Kamer van Koophandel/Business Council een Golden Triange vormen. Ieder levert zijn bijdrage vanuit zijn eigen rol of verantwoordelijkheid. In andere landen heb ik in de afgelopen 10 jaar ervaren dat de Nederlandse vereniging ook steeds meer de ruimte heeft om die eigen rol te pakken. De Nederlandse belastingbetaler staat steeds kritischer tegenover door de ambassade gefinancierde gezelligheidsactiviteiten voor de Nederlandse (expat) community. Ik denk daarom dat een Nederlandse vereniging perfect die invulling kan geven aan gezelligheidsactiviteiten. In het verleden waren er soms zoveel (gezelligheids-)activiteiten dat we eigenlijk concurrenten van elkaar waren. Als medewerker van de ambassade ging ik wel eens op Koningsdag naar drie activiteiten vanuit de Nederlandse gemeenschap. Uiteraard heel leuk, maar jammer van alle inzet van organisatoren en vrijwilligers.


Ben je verder al wat gesetteld in KL?


Dat settelen is goed gelukt. Uiteraard met hulp van de collega’s op de ambassade. Doordat ik in elk land maar kort verblijf is het belangrijk snel je plek te vinden en operationeel te zijn. Ik denk dat ik ondertussen mijn eigen manier heb gevonden om dat te realiseren. Voor mijn vertrek naar het buitenland kijk ik al op internet of er een Nederlandse Vereniging en/of Nederlandse KvK/Business Council is. Daarnaast kan je met satellietbeelden van Google maps prima je woonomgeving zien. Winkels, restaurants, de loopafstanden en routes van openbaar vervoer. Vaak staan er op internet ook tips over handige apps en hoe je met het openbaar vervoer in de stad kan reizen. Ik denk dat je door wat rondkijken op internet veel tijdwinst boekt bij het ontdekken van de stad in je eerste week. Je voelt je ook sneller thuis. In mijn eerste week na aankomst leg ik contacten met de aanwezige Nederlandse organisaties, doe ik een fietstour en koop een ov-kaart. Eigenlijk ben je binnen een week al gesetteld.


Ik merk verder dat ik ondertussen een uitgebreide internationale vrienden- en kennissenkring heb. Dat helpt enorm. Niet alleen mensen die in het buitenland wonen, maar ook vrienden en kennissen in Nederland die weer mensen in het buitenland kennen. Het is leuk om te zien dat wanneer ik op Facebook een bericht plaats over mijn aanstaande nieuwe woonplaats, ik gelijk in contact wordt gebracht met vrienden en kennissen daar. De afgelopen weken heb ik op die manier veel mensen leren kennen.


Ben je al op pad geweest en hoe ervaar je Malaysia, wat valt je op (pro’s en cons).

Op maandag 14 september heb ik Cameron Highlands bezocht in het kader van een dienstreis. Samen met mijn collega Li Huan bezocht ik met Maleisische gasten de kassen van Greenheart Farms op uitnodiging van Agronomic Biological Systems. We kregen daar uitleg over de mogelijkheden om pesticiden te vervangen door gebruik van biocontrol. Een aanpak waarmee ze met micro-organismen een ziekte of plaag bestrijden. Het is een voor Maleisië nieuwe techniek met Nederlandse expertise. Een beetje Holland Branding, wat nu NL Branding heet. 



De route naar de Cameron Highlands is erg mooi en we hadden nog enkele uurtjes de tijd om wat van de omgeving te zien. 


Ik heb nog geen nadelen ervaren van Maleisië. De wegen die ik gezien heb, zijn goed, de omgeving is prachtig en de mensen zijn vriendelijk. Ook het eten hier is heerlijk. Ik hoop dan ook, wanneer het op kantoor iets rustiger wordt, dat ik de tijd heb om in het weekend meer van het land te zien. Malakka en Penang staan hoog op mijn lijstje. En hopelijk kan ik kort voor mijn vertrek Saba nog bezoeken.  


Wij hopen je nog vaker bij onze activiteiten welkom te kunnen heten. In het nieuwe normaal, doen we onze uiterste best, om te kunnen blijven entertainen daarbij rekening houdend met onze verschillende doelgroepen. Zijn er nog zaken die jij aan ons kwijt wilt, en die we niet hebben gevraagd.

Nee niet echt. Ik wil je bedanken voor het interview en ik hoop dat ik snel mijn opvolger kan introduceren bij de NLV. Ik ben ervan overtuigd dat hij of zij met hulp van NLV, de Nederlandse gemeenschap en een fietstour van MikeBikes snel de weg kan vinden in KL. In ieder geval heb ik mijn start als een zachte landing ervaren en vond het leuk dat mensen me al in de eerste week na mijn quarantaine uitnodigden om bij hun thuis te komen eten of een drankje te doen in de stad. Met al die hartelijkheid wordt het vast voor mijn opvolger ook een mooie start in Maleisië. En ik ben er bij een volgende activiteit natuurlijk weer graag bij. Rest mij alle lezers veel geluk toe te wensen en hopelijk tot snel bij een NLV activiteit. Stay safe!




Comments