Ene voet voor de ander...

Tekst & foto's: Marlie Joosten

Daar zitten we weer. Binnen, gevangen in onze eigen huizen. De in December verworven vrijheden hebben plaatsgemaakt voor een nieuwe MCO. Waar 2021 optimistisch begon lijkt het toch vrij snel op een déjà vu van het impopulaire 2020. We kunnen het inmiddels missen als kiespijn. Toch is er één uitzondering die onder de betere beslissingen van Muhyiddin valt: we mogen nog naar buiten. 

Had me een jaar geleden verteld dat ik mijn weekenden wandelend zou doorbrengen en ik had je niet geloofd. Wandelen als hobby? Dat zag ik toch meer als iets wat gepensioneerde stellen met Nordic walking stokken en matchende ANWB jassen al struinend over de Veluwe doen. Lang verhaal kort; nu er geen hockey of handbal meer gespeeld wordt, het zwembad hermetisch afgesloten is en Suzy Wong al lang geen dansvloer meer heeft, wandel ik dus. Zelf geef ik de voorkeur aan het woord ‘hiken’ of, als ik echt bewijsdrang voel, voldoet ‘trail running’ ook prima. 



Inmiddels heb ik aardig wat kilometers gemaakt en zou ik het iedereen aanbevelen. Na het afronden van uren aan videocalls, het in toom houden van je energieke kinderen of het zien van de aftiteling van de zoveelste Netflix serie is een rondje in de natuur zo gek nog niet. Waar sommige sporten een investering van enkele duizenden ringgits in carbon vereisen, beschikt de beginnend wandelaar over een paar goede schoenen. Optioneel is dit aan te vullen met een flesje water, zonnebril, anti-muggenspray, wat kleingeld en klaar ben je. Wil je jezelf echt in de kijker lopen of ga je voor de lange afstanden, bestel dan bij de Decathlon een trail running vest, waterzak en een kek zonnepetje. Je bent gegarandeerd een fraai contrast met de op teenslippers voorbij paraderende locals. 





Als je niet weet waar je moet beginnen, download dan de AllTrails app of kijk in de onderstaande tabel voor inspiratie. Ben je een kilometervreter, een bergbedwinger of wandel je liever met je blote voeten door de rivier? Kan geregeld worden. Loop je graag een klein blokje om of neem je de kids mee op avontuur? Behoort ook tot de mogelijkheden. 


Aangezien het einde van de MCO nog niet in zicht lijkt te zijn, laat ik me inspireren door de woorden van een wijs man: “go left, go right, go pick up the step, go left, go right, go hey-yo” (Captain Jack, 1995). Immers leiden mijn hikes altijd tot een mooi avontuur, een goed gesprek of toch tenminste iets waar ik me over kan verwonderen. Zo ook vanochtend, toen ik tijdens mijn wandeling dacht aan Nederland. Korte dagen, koud en guur op dit moment. En zeker geen apen of groene bergen in de achtertuin. Moe en voldaan, met de ochtendzon op mijn koppie wandelde ik naar huis…en bedacht me dat ik dit helemaal niet wil missen als kiespijn.







Comments