Project Proton II

Project Proton, wereldberoemd in Maleisië

Door Trui Knijnenburg

Inleiding

Tot vorige maand, hadden nog weinigen uberhaupt en zeker ook niet in Maleisië gehoord van de Nederlandse expat tweeling Jochem (piloot) en Ruben (Psycholoog) ’s Gravenmade die in Duitsland op de Nürburgring rondrijden in een tot een taxi omgebouwde Proton Wira. In het vorige nummer van onze nieuwsbrief Berita Oren zijn ze ruim aan het woord geweest, waarin ze vertellen over hun passie, het opknappen van oude auto’s en waarom ze hebben gekozen voor de Maleisische Proton Wira.
Omdat het zo een ontzettend leuk verhaal is, heeft ons commissie lid Martijn een PR vriend benaderd over "Project Proton" met als gevolg een redelijk grote spin-off binnen Maleisie. Het balletje is gaan rollen. Zoals Martijn al zei ‘in deze negatieve tijden, kan men wel wat positiefs gebruiken, het is uniek en nationalistisch’. En zo geschiedde...

Hoe kijken julle aan tegen hoe het allemaal is gelopen, was dit iets wat jullie hadden verwacht?

We hadden totaal niet verwacht het het allemaal zo zou lopen, ‘een gekkenhuis’! Ten eerste hebben wij ons niet gerealiseerd dat de ‘car’ cultuur in Maleisië ontzettend groot is. Vandaar dat iedereen lijkt te weten wat de Nürburgring is en daarbij weet iedereen wat een Proton Wira. Het lijkt of iedereen alle modificaties er aan doet, de Proton is een echt onderdeel van het dagelijks leven. We zijn niet onwijs beroemd, maar het lijkt dat nu heel veel mensen in de ‘car community’ weten wie we nu zijn. Dat is op basis van de instagram en ander feedback die wij hebben mogen (en nog steeds) krijgen!
Wij dromen dat als we groot worden in Maleisië, dat wanneer we op vakantie zijn, dat wij worden gestopt door een vent die dan zegt, zijn jullie die 2 jongens die op de Nürburgring met een Proton Wira taxi zijn geweest. Dat is onze droom ;-)

Het begon met een artikeltje in Berita Oren, het online magazine van de NLV, en toen....?

Het begon met het artikel in de NLV, toen heeft Martijn ons in contact gebracht met iemand van Paul Tan, en daarna zijn we geinterviewd door de Malay Mail. Dat vonden we al heel wat. We zagen dat we meteen al heel groot op instagram werden, kregen duizenden nieuwe volgers, likes en we dachten "That's it"! Doordat Martijn allerlei URL’s aan ons doorstuurden, realiseerden we dat we veel onverwachte online exposure hadden. Het ging om rond de 20 verschillende artikelen, dat was opeens heel gek. En dat zijn zoals gezegd dan alleen de online artikelen...


We hebben zelfs de krant gehaald! Maar weten niet precies hoeveel. We hebben 2 interviews (Malay Mail en Metro) gedaan. In de Metro was het in Malay en we hebben bij Metro ook online gestaan. Die Metro krant gaan we inlijsten. Er waren ook een andere artikelen in World of Buzz en Says. Mochten we nog in andere media uitingen hebben gestaan, dan horen we dat uiteraard graag van jullie!


Wat voor effect heeft deze media aandacht op jullie instagram en YouTube kanaal gehad en hoe gaan jullie daarmee om?

We zijn zowel op instagram en op ons YouTube kanaal actief, maar eigenlijk loopt bijna alles via Instagram, dit is ons grootste platform. Dit is voor ons ‘by far’ de makkelijste manier om met onze fans te praten. Het is een vorm van directe communicatie. Tot 3 weken na de media exposure, was het een gekkenhuis en hebben we een instagram groei naar 3.500 followers gehad, en het groeit nu wat langzamer door. Veel mensen bieden verhalen via Instagram aan van toen zij of hun vaders taxi chauffeurs waren, familiebedrijven lieten ook van zich horen! Ze vinden dat wij de trots voor de taxi chauffeurs hebben teruggebracht. Ze bieden aan om (taxi) onderdelen op te sturen. Ons netwerkpool is veel groter geworden. Op ons Youtube channel is er ook groei, maar minder, mede omdat ons belangrijkste kanaal instagram is. We posten 1 tot 2 videos elke maand, en vinden dit ook leuk om te doen. Daar zitten we nu op 1.600 subscribers. We hebben nu ook veel viewers van de video’s, doordat de media, de online nieuwsartikelen met links publiceerden en daar kon iedereen op doorklikken. Het aantal viewers varieert en het maximale aantal viewers was 45.000!


Wij zijn er tevreden mee en plannen er iets heel speciaals voor doen deze Merdeka, maandag 31 augustus, zo niet, Malay-style, een weekje later... We gaan dan onder andere bekend maken wie onze nieuwe sponsoren zijn! Via Instagram zien we ook dat dat mensen onze auto hebben nageaapt en dat ze bijvoorbeeld de TAXI sticker willen hebben, dat is toch grappig. Verder hebben we zelfs fan art gekregen!

Het betekent heel veel voor ons. Heel moeilijk om te beschrijven, een hele gekke wereld. Alles ging heel snel en soms moet dat opeens. We hadden dit niet verwacht,dat het zo uit de hand zou lopen en soms moet dat en dat vinden we heel leuk. Niet gedacht dat het zo zou groeien, en dat vinden we geen straf. Top dat we veel mensen blij kunnen maken met onze hobby, dat we door kunnen gaan met ons project Proton, dat vinden we echt top! We willen graag wat aan de fans teruggeven.

Hebben jullie contact nu met de formele Proton organisatie en/of met andere organisaties?

We hebben alleen likes gekregen van Proton, 1 berichtje van een werknemer en helaas verder geen contact met een higher official. Misschien komt het nog wel. Maar de doelgroep is nu gewoon van de Maleisische mensen en dat is ook logisch. Want iedereen heeft er wel in gereden. Echter in mei/juni hebben we wel gepoogd om in contact met Proton te komen, maar we kunnen via de website maar 200 woorden kwijt, en daarmee konden we ons project niet toelichten. Via LinkedIn is ook geprobeerd om Proton mensen te vinden, maar dat is ook (nog) niet gelukt, mochten jullie iemand kennen? Wel contact is er geweest en afspraken zijn er gemaakt met onder andere Tenuk Film, die heeft een grote instagram pagina met 60.000 followers en zij maken leuke auto filmpjes. Na de Corona tijd willen ze iets samen met ons gaan filmen. Hun crew komt dan helemaal naar Duitsland! Ook zijn we voor hun jaarlijks Wira festival in Terrenganu in 2021 als ere-gasten uitgenodigd!
Er is veel contact met koeriers die ook een Wira hebben. Een van hen die raced ook in een WIRA. En last but not least is er gesproken met MSF, een Maleisische race organisatie die ook graag met ons willen gaan racen! En, we hebben 2 sponsors nu. De bekendmaking van de formele samenwerking volgt hopelijk nog op Merdeka Day, zo niet, iets later...

Wat zijn jullie verdere plannen met dit project en is dat veranderd door de media aandacht?

Onze plannen zijn nog onveranderd. Wij willen nu tot het eind van dit racing seizoen (november) nog doorgaan met deze Proton Wira taxi. Vanwege de 2 sponsors gaan we onderdelen aanpassen zoals aan de ophanging, motorisch onderdelen vervangen zodat hij meer power krijgt. We gaan nu alles werkend zoals bij een echte authentieke taxi, met een logo op het dak van de auto, en de taximeter inclusief printer gaan we ook installeren. Dan kunnen we laten weten wat een ritje Nurburgring ongeveer kost (zonder file...). Door de publiciteit van de auto zelf en ons verhaal willen we dingen sneller gaan aanpakken. De nieuwe motor hadden we voor over 2 jaar ingepland, maar die gaan we nu in een half jaar tijd doen, zodat in april 2021 als het nieuwe racing seizoen weer open is, we met die nieuwe moter erin kunnen gaan racen. Daarmee geven we ook opvolging aan de fans die steeds zeggen, dat die nieuwe moter erin moet, we moeten meer power pakken. Met de winterperiode gaan we alles kopen en erin gooien, zodat we meer vermogen hebben. We voelen nu iets meer tijdsdruk, omdat we de interesse van de fans natuurlijk vast willen houden. Ze willen ook nu graag zien dat we aan een Perodua Myvi gaan sleutelen. Wira is de ‘people's car’ van 1990 en 2000. Perodua is nu 'THE People's Car’. Ze willen nu nieuwe projecten zien en daarom gaan we er eentje aanschaffen. Houdt hiervoor onze kanalen in de gaten! Als laatste willen wij jullie, van de NLV zijde en vooral Martijn bedanken, echt top, voor alle feedback en alle exposure! Wij zijn er mega trots op en hadden nooit gedacht dat het zo uit de hand zou lopen. We zijn ook heel blij dat we andere mensen hier in Maleisië hebben kunnen helpen. Het is helemaal goed uitgepakt!

Volg de DDM broeders (Dutch DIY Mechanics) Ruben & Jochem, via Instagram en YouTube (DDM Dutch DIY Mechanics)

https://myelectriccarsworld.com/project-proton-meet-the-first-proton-wira-to-go-on-the-nurburgring-and-the-two-dutch-brothers-that-built-it-paultan-org/


https://pandulaju.com.my/kenapa-kembar-belanda-ini-pilih-pandu-wira-teksi-ke-nurburgring/


https://rojakdaily.com/btw/article/10250/going-dutch-now-means-a-pair-of-twins-prepping-a-proton-wira-in-taxi-livery-for-nurburgring-duty


https://lobakmerah.com/teksi-ampang-di-belanda-dua-beradik-ini-rebuild-proton-wira-semata-nak-layan-litar-nurburgring/


https://forum.lowyat.net/topic/5007905


https://careta.my/node/41135


https://www.motoqar.com/2020/42175/proton-wira-teksi-lenjan-di-nurburgring.html


https://www.automachi.com/2020/08/proton-wira-race-in-nurburgring-nordschleife/


https://www.funtasticko.net/dua-beradik-dari-belanda-bina-proton-wira-teksi-semata-mata-untuk-layan-litar-nurburgring/


https://www.thevocket.com/wira-porsche-nurburgring/


https://www.wapcar.my/bm/4788/amp


https://malaysia.news.yahoo.com/malaysia-blood-dutch-twins-create-054647617.html


https://www.soyacincau.com/2020/08/07/taxi-teksi-ampang-malaysia-nurburgring-jochem-ruben-gravemade/


https://autobuzz.my/2020/08/07/these-two-dutch-brothers-built-a-proton-wira-taxi-and-drove-it-on-the-nurburgring/





Comments

  1. Ben supertrots op Jochem en Ruben!! Hardstikke leuk dat ze nu wereldberoemd in Maleisië zijn😄👍🇲🇾

    ReplyDelete

Post a Comment